LLENGUATGE VISUAL, LLENGUATGE VERBAL I CINEMA D’ARTISTA

La relació entre paraula i imatge, entre art i llenguatge verbal, ha estat un tema d’estudi i d’experimentació per a molts artistes des dels anys seixanta fins avui dia, tenint un exemple ben conegut en el grup artístic Art&Language (relacionats amb Red Crayola, per citar un exemple musical). Aquesta temporada, diverses institucions arreu d’Europa i els Estats Units recuperen aquesta tendència i realitzen exposicions on la interacció entre llenguatge visual i llenguatge verbal és l’excusa per a mostrar diferents maneres d’enfrontar-se a aquest tema, ja sigui amb una perspectiva històrica o centrant-se en l’art emergent i barrejant tot tipus de formes artístiques.

Al MoMA de Nova York, Ecstatic Alphabets/Heaps of Language reuneix aquest estiu obres de clàssics de l’art conceptual com Marcel BrothaersMarcel Duchamp, Carl André, Lawrence Weiner o Bruce Nauman amb propostes contemporànies deTrisha Donnelly, Paul Elliman, Experimental Jetset i Nora Schultz, entre d’altres. Una exposició que pretén ensenyar posicions de l’art emergent que exploren la reciprocitat entre allò que es pot expressar amb paraules i allò que es pot expressar amb imatges és Beyond Words, a la GAK Gesellschaft für Aktuelle Kunst de Bremen, a Alemanya. En el marc d’aquesta darrera exposició es feia aquest mes un passi de films d’artistes dels anys setanta on una de les obres escollides era “Light Reading” de Lis Rhodes (1978).

Lis Rhodes explora en les seves pel·lícules el poder del llenguatge en tant que productor de percepcions, interaccions i relacions socials. Entenent-ho des d’una perspectiva àmplia, en la qual el llenguatge verbal s’equipara al visual, l’artista anglesa intercala a “Light Reading” seqüències negres on una veu en off narra la història amb seqüències on les imatges se superposen unes a altres sense cap so que acompanyi. S’espera, per part de l’espectador, un esforç de síntesi per a la millor comprensió de la història, que en aquest cas gira al voltant de la dona objecte. Amb una estètica DIY propera a la del punk –no s’ha d’oblidar que Rhodes és anglesa i que aquesta pel·lícula data de l’any 1978- “Light Reading” és un collage d’imatges i textos que s’inscriu dintre de la tradició del cinema experimental feminista.

Una altra pel·lícula que hagués encaixat en aquest cicle és “The Girl Chewing Gum” de John Smith (1976). Es tracta d’un film de 12 minuts de durada amb un sol pla fix que grava un encreuament de carrers. Una veu en off sembla dirigir les accions dels vianants, però alhora serveix de transcripció verbal d’allò que es veu en les imatges, com si es tractés d’una narració per a invidents. Des d’una vessant més juganera, John Smith proposa un exercici de concentració en el qual resulta interessant imaginar com seria la pel·lícula sense so o sense imatges. Tenint totes dues coses, l’espectador pot sentir-se sobrecarregat d’informació però alhora, si en traiem una, el film perd part de la seva gràcia, ja que no es tracta d’una simple transposició d’allò visual en text (o a la inversa) sinó de la intercalació de dos llenguatges que es complementen i permeten una lectura diferent de la història.

http://www.avivaveu.com/bloc/llenguatge-visual-llenguatge-verbal-cinema-d-artista

Anuncios

Acerca de glory

Cul inquiet, historiadora de l'art, melòmana, viatgera, glorypedia.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: